Wat brengt een Full-Stack systeem op?
In dit artikel wordt Full-stack IT monitoring uitgelegd!
Met een goed gekozen en juist opgezet ‘Full-Stack’ monitoring systeem heb je heel wat voordelen ten opzichte van de meer traditionele monitoring tools.
Het belang van een goed IT monitoring systeem
De IT infrastructuur is een essentiëel onderdeel geworden van elke business. Van de kleinste KMO tot de grootste multinational – elk bedrijfsprocess is op de ene of andere manier afhankelijk van de beschikbaarheid van IT systemen. Met name de moderne werkplek is de directe toegang voor medewerkers naar toepassingen en data.
Het is dan ook uitermate belangrijk dat systemen ten allen tijde beschikbaar zijn, goed functioneren en snel reageren.
Daartoe ontwerpen we complexe ‘Enterprise ready’ IT omgevingen met de meest geavanceerde hardware en software, netwerken en cloud services. We investeren in dure technologie , zodat IT zoveel mogelijk kan ondersteunen in de waardecreatie van het bedrijf.
Om die complexiteit in kaart te brengen, maken we gebruik van IT monitoring systemen. Lees verder, Full-stack IT monitoring uitgelegd!
Het IT Monitoring probleem
IT infrastructuur is opgebouwd uit vele lagen en componenten. Denk maar aan hardware, netwerken, data-opslag, besturingssystemen, databases, applicaties…
Voor elk component is een specialist of team verantwoordelijk om alles onder controle te houden.
Vooral in hele grote bedrijfsomgevingen zien we zo silo’s ontstaan die kunnen zorgen voor operationele inefficiëntie.
IT systemen worden meestal gemonitored vanuit één bepaalde invalshoek.
Hoewel de beschikbare tools meestal wel geschikt zijn voor hun eigen scope, ontbreekt het aan inzicht in hoe al die componenten samen de ‘service’ vormen die we aan de gebruiker willen leveren.
Herken je jouw omgeving in onderstaande punten? Dan heb je nood aan een ‘Full-Stack’ IT monitoring systeem!
Full-Stack IT Monitoring uitgelegd
Bij Full-Stack monitoring stappen we af van traditionele ‘Host-based’ monitoring waarbij we elke host of groep van hosts individueel monitoren.
In plaats van een ‘server’ component te monitoren, gaan we er bij Full-Stack monitoring van uit dat een ‘Service’ een geheel is van componenten die samen beschikbaar en juist geschaald moeten zijn. Deze Service als geheel willen we monitoren.
De ‘Service’, in deze context, is de dienst die je als IT aan je eindgebruiker gaat aanbieden.
Om die dienst te garanderen, zijn meerdere hardware-, software-, netwerk-… componenten nodig die met elkaar in verbinding staan en samen de dienst uitmaken.
Onbeschikbaarheid van het ene heeft een impact op het andere, wat dan weer een invloed kan hebben op de ‘Service’ die de eindgebruiker nodig heeft.
Een voorbeeld van een Service, is Citrix Virtual Desktops. Daarbij is niet alleen de virtuele machine waarop de gebruiker zal werken van belang, maar ook het endpoint van de gebruiker, de netwerkverbinding, het authenticatiemechanisme, de web front-end, de session brokers, de database servers, de file servers, print servers, back-end application servers.
Full-Stack monitoring zorgt ervoor dat alle essentiële onderdelen in de IT service samen worden gebracht in één overzicht. Verschillende platformen en componenten worden in hetzelfde systeem verzameld en hun onderlinge samenhang wordt in kaart gebracht.
Hoe kies je het juiste Full-Stack IT monitoring systeem?
Een goed Full-Stack IT Monitoring systeem voldoet zeker aan deze 10 voorwaarden.
1. Ondersteuning voor zoveel mogelijk technologieën, vendoren en systemen
De agents die de vendor van het Full-Stack systeem aanlevert, moeten geschikt zijn voor zoveel mogelijk – liefst alle – componenten die deel uitmaken van de service die je wil monitoren.
2. Native ondersteuning van gemonitorde componenten
Het IT monitoring systeem moet zelf de intelligentie bevatten om problemen met een component op te pikken zonder dat je dit als IT admin moet spoon-feeden door event-id’s zelf te gaan triggeren bijvoorbeeld.
3. Layered monitoring
Het systeem moet monitoring doen over verschillende lagen van de infrastructuur heen. Gaande van de hardware laag, over de virtualisatielaag, besturingssysteem, netwerkstack, applicaties, gebruikerservaring.
4. Infrastructuur en APM (Application Performance Monitor)
Een goed monitoring systeem is in staat zowel infrastructuur services als Application-Level monitoring te doen.
5. Automatische Root-cause Analys RCA
Het systeem moet in staat zijn snel de Root Cause Analyse te doen zodat je onmiddellijk de meest kritische problemen kan aanpakken.
6. Correlatie van events
Problemen op één component hebben een weerslag op andere componenten binnen de gedefinieerde service. Als de ene component slecht functioneert, welke andere componenten zijn daardoor onmiddellijk geimpacteerd? Een goed Full-Stack monitoring product maakt dit snel inzichtelijk.
7. Agent-based en Agent-less monitoring
Niet alle systemen zijn geschikt om een monitoring agent op te installeren. Denk bijvoorbeeld aan netwerk appliances. Toch mogen die onderdelen niet ontbreken in je monitoring topologie. Het is daarom essentieel dat het systeem ondersteuning biedt voor agent-less monitoring.
8. User Experience Monitoring
Hoe vlot de eindgebruiker met de aangeboden service kan werken is voor deze laatste belangrijker dan de beschikbaarheid van de individuele componenten. Een goed IT monitoring systeem beschikt over mogelijkheden om de ervaring van de eindgebruiker te meten en te testen door middel van syntethische user testing, logon simulators en ‘Real-User Monitoring (RUM)’.
9. Uitgebreide rapportering en dashboards
Dashboards en juiste rapportering zijn heel belangrijk om inzicht te krijgen in het gebruik van de infrastructuur. Het goed opzetten van dashboards en rapporten kan in de praktijk echter een enorme uitdaging blijken waar niet alleen veel kennis voor nodig is, maar ook enorm veel tijd. Een goed IT monitoring systeem biedt out-of-the-box kant en klare en bruikbare rapporten.
10. Eenvoudig in opzet en gebruik
Het IT monitoring systeem is er om de andere systemen beschikbaar en responsief te houden. Het moet een ondersteunende functie hebben die je in staat stelt pro-actief te werken. Het systeem zelf moet dus eenvoudig in opzet en gebruik zijn.
Denk je na het lezen van dit artikel dat jouw IT ook op een andere en betere manier gemonitored zou kunnen worden? Neem gerust contact met ons op om er eens over te praten. In dit artikel wordt Full-stack IT monitoring uitgelegd, maar we kunnen er nog veel meer over kwijt.
Wij weten uit ervaring hoe complex Enterprise IT kan zijn en hoe frustrerend het ontbreken van de nodige inzichten is. We hielpen reeds heel wat klanten aan een betere nachtrust dankzij een goed monitoring systeem 😉