We moeten beginnen met te vermelden dat er naast LTSR en CR nog een derde optie is, namelijk de “Citrix Virtual Apps and Desktops Service”, die deel uitmaakt van het Citrix Cloud platform. De Citrix Cloud versie wordt als een platform beheerd door Citrix en ontvangt steeds als eerste bugfixes, updates en nieuwe features. Omdat de Citrix Cloud services niet onder het traditionele perpetual license model vallen, gaan we daar nu niet verder op in.
We vertellen meer over de Citrix Cloud services in andere artikels op onze site.
Long Term Service Release
LTSR staat voor Long Term Service Release en werd voor het eerst gebruikt door Citrix met XenDesktop 7.6. De volgende LTSR versie kwam er met XenDesktop 7.15. De meest recente LTSR is Virtual Apps and Desktops 7 1912, die in December 2019 uitgebracht werd.
De belangrijkste kenmerken van een LTSR zijn de langere periodes tussen nieuwe features en 5 jaar reguliere support. Dat betekent voorspelbaarheid en minder veranderingen binnen een vastgestelde periode, minder ingewikkelde upgrades, minder onderbrekingen en minder kans dat je problemen met applicaties krijgt door het upgraden van je Citrix onderdelen.
Bovendien is uitgebreide support mogelijk tegen betaling bij LTSR (5 extra jaren). Deze optie is niet beschikbaar voor CR-versies.
Hou er rekening mee dat er een aantal voorwaarden zijn voor de uitgebreide support. Bijvoorbeeld een gelijkwaardig niveau van Microsoft-ondersteuning voor het onderliggende Windows-besturingssysteem is vereist. Zonder dergelijke ondersteuning kan Citrix beperkt zijn in het oplossen van problemen.
Hieronder de lifecycle strategie voor Virtual Apps and Desktops LTSR.
Current Release
CR staat voor Current Release en volgt een snellere release cycle dan LTSR. De CR versie bevat nieuwe features en uitgebreidere functionaliteiten van bestaande features, bug fixes en security updates.
Als je de CR track volgt ben je verplicht om binnen 6 maanden na release naar de nieuwste versie te upgraden om support te blijven krijgen van Citrix.
De volgende lifecycle strategie wordt door Citrix gebruikt voor de CR van Citrix Virtual Apps and Desktops.
Wat past het beste bij jouw organisatie?
De keuze maken tussen LTSR en CR hangt dus vooral af van de nood van je organisatie. Grote organisaties opteren veelal voor LTSR omdat het voorspelbaar is. Dit laat hen toe om upgrades ruim op voorhand te plannen. Ook voor omgevingen die over het algemeen meer restrictief zijn en geen nieuwe features nodig hebben is LTSR de meeste optimale keuze. Het is belangrijk om te weten dat ook LTSR updates ontvangt genaamd Cumulatieve Updates (CU). Deze zijn nodig om support te blijven ontvangen en Citrix raadt dan ook aan om je omgeving up-to-date te houden met de laatste Cumulatieve Updates.
Als je LTSR compliant wil zijn, moeten al je componenten binnen een deployment aan bepaalde versie vereisten voldoen. Dit kan doorheen de tijd binnen een bepaalde LTSR versie wijzigen. Dan past Citrix zijn LTSR-tabel aan met de nieuwe versies. Om het jou makkelijk te maken bestaat er een officiële tool ontwikkeld door Citrix om na te gaan of jou omgeving volledig LTSR compliant is. Deze gaat onder de naam “Citrix LTSR Assistant” en kan je hier downloaden: https://support.citrix.com/article/CTX209577
Belangrijke opmerking: Citrix moet de LTSR Assistant nog aanpassen om te kunnen werken met Virtual Apps and Desktops 7 1912 LTSR. Voorlopig werkt deze tool enkel met LTSR deployments die gebaseerd zijn op XenDesktop 7.6 LTSR en XenDesktop 7.15 LTSR. Wij zijn in regelmatig contact met Citrix en posten wanneer de LTSR assistant voor 1912 beschikbaar komt.
Als je organisatie de laatste nieuwe features wil of een bepaalde feature nodig heeft die niet in de LTSR versie beschikbaar is, zal je voor de CR moeten kiezen. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je een feature nodig hebt voor een specifieke nood zoals een bepaalde applicatie, die geen deel uitmaakt van de LTSR versie. In dat geval ben je verplicht over te stappen naar de CR versie. Dit betekent wel dat je meer en sneller updates zal moeten doen van je omgeving om support te blijven ontvangen.
In onderstaande tabel zetten we de twee nog een keer overzichtelijk naast elkaar.
CR | LTSR | |
Frequentie | 3-9 maanden | 2-3 jaren |
End of Maintenance | 6 maanden | nvt |
End of life | 18 maanden | 5 jaren |
Uitgebreide support (Premium) | Nee | Ja, 5 jaren |
Lifecycle | 18 maanden | Tot 10 jaren |
Cumulatieve Updates | Nee | Ja, elke 4-6 maanden |
Nieuwe features | Ja | Nee |
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, of ben je benieuwd om meer te weten over die derde stream in Citrix Cloud? Contacteer ons gerust via onderstaand formulier. Wij raken niet uitgepraat over de mogelijkheden van het Citrix Workspace ecosysteem. Maar nog liever luisteren we naar jouw verhaal!
Bronnen:
https://www.citrix.com/support/product-lifecycle/milestones/citrix-virtual-apps-and-desktops.html