Over LINEAS
LINEAS is de grootste private spoorvrachtoperator van Europa, met haar hoofdzetel in België. De vrachtvervoerder biedt spoorproducten van hoge kwaliteit en complete logistieke oplossingen van deur tot deur. De missie van Lineas is om zulke goede spoorproducten en -diensten aan te bieden dat bedrijven hun vrachttransport verschuiven van de weg naar het spoor. Daardoor kunnen ze hun bevoorradingsketen verbeteren en tegelijkertijd hun impact op de mobiliteit, het klimaat en de luchtkwaliteit verminderen. De vloot van Lineas bestaat uit meer dan 7.000 wagons en 250 locomotieven.
Lineas heeft acht fysieke locaties in België en Duitsland, waar 24/7-bezetting is om de continuiteit van de dienstverlening te waarborgen. Er moeten altijd mensen paraat zijn om vragen te beantwoorden en te anticiperen op onverwachte situaties rondom het spoor. Deze specialisten, waaronder logistics coördinatoren en real-time planners monitoren en begeleiden de treinen. Hiervoor maken zij gebruik van specialistische applicaties.
Mensen kunnen nu gaan zitten waar ze willen en hebben altijd meteen hun eigen werkomgeving tot
Eli Mondelaers, ICT-Projectmanager bij Lineas
hun beschikking. We hebben de virtuele desktops zo ingericht, dat ze een Windows look and feel
hebben met Single Sign-on en veel applicaties direct beschikbaar zijn voor de gebruikers.
Qua manageability is IGEL superieur! Dat toont zich ook in het aantal service calls, dat is sinds de implementatie ongeveer gehalveerd.
DE KLANT
Verdeeld over acht fysieke locaties in België en Duitsland
DE UITDAGING
DE OPLOSSING – IGEL UD7 en UMS
DE RESULTATEN
VOORWAARDE
Voor Lineas is technologie een voorwaarde om het werk te kunnen doen; of het nu de planning van de treinen betreft, het onderhoud van het materieel of de administratie. Lineas heeft als uitgangspunt zoveel mogelijk op een Citrixinfrastructuur te standaardiseren om te zorgen dat veel zaken centraal geregeld kunnen worden. De spoorvervoerder beschikt momenteel over 85 host-servers verdeeld over 2 datacenters. Elke host-server kan maximaal 20 sessies parallel draaien. Het computerpark van Lineas bestaat uit rond de duizend apparaten; desktops en laptops.
De logistiek- en planningsexperts werkten in het verleden met Windows 7-desktops op de stations, die beheerd werden door Infrabel. Daarvan waren er zo’n vijftig beschikbaar, verdeeld over de verschillende locaties. Deze apparaten werkten deels met lokale storage en USB’s en met published applications via Citrix Virtual Apps. Dit zijn virtuele applicaties die functioneren alsof ze lokaal zijn geïnstalleerd. Gebruikers hebben toegang tot de gepubliceerde applicaties en kunnen deze opstarten op dezelfde manier als ze dat doen met native applicaties. Het beheer van deze systemen was complex en het oplossen van problemen kon enige tijd in beslag nemen, omdat niet elke locatie zijn eigen IT-service medewerker heeft.
Nils Joossens, Citrix en Network administrator bij Lineas, zegt hierover:
“Mensen hadden hun favoriete systeem en als ze daar niet op terecht konden, moesten ze een andere werkplek kiezen en de instellingen aanpassen aan hun eigen voorkeuren. Dat kost tijd – en kan
misgaan.”
BULLETPROOF
Toen bekend werd dat Infrabel niet langer mocht werken voor derden en dus ook niet meer het beheer mocht doen van de Lineas-desktops op de stations, moesten Nils Joossens en zijn collega Eli Mondelaers, ICT Projectleider bij Lineas, snel schakelen. Op het wensenlijstje van de heren stonden drie
punten voor de nieuwe werkplekomgeving binnen de stations:
een lage beheerslast, lage aanschaf- en beheerskosten, een hoge flexibiliteit en een ‘bulletproof’-configuratie. Ze hadden hierbij de keuze om nieuwe Windows 10-devices aan te schaffen of over te stappen op thin clients. Eli Mondelaers vertelt: “Bij een migratie naar Windows 10 zouden we de
desktops moeten vervangen door relatief dure systemen, die ter plekke geupdate of hersteld moeten worden en waarbij IT-service deskmedewerkers ter plekke moeten zijn. Van die situatie wilden we nu juist af.”
Lineas zocht contact met Nimble om de mogelijkheden van thin clients in kaart te brengen. Nimble NV is een IT-service provider, gespecialiseerd in het bouwen en beheren van virtuele werkplekomgevingen. Bij Lineas heeft Nimble de Citrix-infrastructuur mede-gerealiseerd. De dienstverlener voert nu gezamenlijk met de opdrachtgever het beheer over deze omgeving. Ook is Nimble NV GOLD partner van IGEL.
“Zij zijn een trusted partner van ons. Nimble NV kent de technologie, onze organisatie en onze behoeften.
Nils Joossens, Citrix Product Owner bij Lineas
Dieter Boonen en zijn team hebben de vertaalslag gemaakt van onze vraag naar een oplossing op basis van IGEL.”
Middels deze vertaalslag werden drie thin client-modellen van IGEL getest door Lineas; de UD7 kwam uiteindelijk als beste uit de bus. “We wilden ervoor zorgen dat de gebruikers op de stations op hun wenken bediend werden en de overstap van een lokaal naar een gecentraliseerd systeem zo soepel mogelijk zou zijn. Een belangrijke voorwaarde voor de coördinatoren en de planners is om op meerdere monitoren
tegelijk te kunnen werken. Op de UD7 kunnen maximaal vier beeldschermen tegelijk worden aangesloten”, zegt Eli Mondelaers hierover.
SERVICE CALLS
Na de keuze voor de hardware werd er een succesvolle ‘proof of concept’ uitgevoerd op de hoofdlocatie in Brussel, die het geloof in de IGEL-oplossing alleen maar verder heeft versterkt. Het projectteam besloot daarom de IGELoplossing in productie te nemen en de verouderde desktops te vervangen door thin clients, waarbij Citrix rechtstreeks op het IGEL OS draait. Ook gebruikt Lineas de IGEL Universal
Management Suite voor een eenvoudig beheer van de werkplekomgeving.
De mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van een goed functionerende computer, waren snel gewend aan de nieuwe thin client-setup en ook op het gebied van beheer maakte de IGEL-oplossing haar belofte waar.
Eli Mondelaers licht toe: “Medewerkers kunnen nu gaan zitten waar ze willen en hebben altijd meteen hun eigen werkomgeving tot hun beschikking. We hebben de virtuele desktops zo ingericht, dat ze een Windows look and feel hebben met Single Sign-on en veel applicaties direct beschikbaar zijn voor de gebruikers. Als een gebruiker uitlogt, wordt de thin client automatisch gereboot en verschijnt het aanmeldscherm.
Qua manageability is IGEL superieur. Dat toont zich ook in het aantal service calls, dat is sinds de implementatie afgenomen met de helft.”
Na de succesvolle migratie van de vijftig kritische werkplekken heeft Lineas op de acht stations nog een
additionele honderd UD7 thin clients geïnstalleerd voor medewerkers die ter plekke de begeleiding en schouwing doen. Zo hebben zij ook toegang tot meerderde beeldschermen voor bijvoorbeeld werkbesprekingen en kunnen ze eenvoudig documenten afdrukken.
Daarnaast is het ICT-team begonnen om bij het rangeerterrein in Antwerpen de mini-pc’s bij de slagbomen
van de vier gates, waar de vrachtwagenchauffeurs hun goederen komen laden en lossen, te vervangen door IGEL UD2 thin clients met een kleine formfactor.
Nils Joossens stelt:
“Ook hier geldt dat het besturingssysteem verouderd was en dat we een bulletproof systeem wilden. We hebben niet standaard een IT-medewerker ter plaatse op het rangeerterrein. Als de slagbomen bij de gates het niet doen, levert dat veel kostbaar oponthoud op. Nu kunnen we softwaregerelateerde problemen snel op afstand oplossen. Mocht de hardware niet meer functioneren, dan staat er ter plekke een voorgeconfigureerde ‘spare’ thin client. Die kan eenvoudig geplaatst worden, waarna wij hem snel up-and-running maken. Dat scheelt enorm veel downtime.”
Wil je meer weten over het nut van IGEL thin clients? Lees dan zeker ook eens onze andere posts er op na.
Heb je verder advies of hulp nodig? Geef gerust een seintje, we luisteren graag naar jouw noden!